Teambranding: Eerst verbinden, dan verdienen.

Vaak worden teams gevormd door medewerkers vanuit hun functie en daaraan gerelateerde kennis- en ervaringsniveau met elkaar te koppelen. Doel en verwachting van een team is dat de medewerkers elkaar versterken waardoor het team meer oplevert dan de som der delen. In werkelijkheid schiet het resultaat van een team vaak te kort en valt het net zo makkelijk weer uit elkaar.

Bij Teambranding laten we het team zelf eerst de verborgen verbinding vinden en benoemen voordat ze met hun teamopdracht mogen aanvangen. Keer op keer blijkt dat alle teamleden ergens al een latente verbinding met elkaar hebben, welke ze vanaf dat moment kunnen gebruiken om een sterker en krachtiger team te kunnen zijn.

Aanpak:
Door alle teamleden onder meer vanuit individuele drijfveren en overtuigingen (opnieuw of voor de eerste keer) met elkaar kennis te laten maken, laten we het team zelf hun gemeenschappelijke waarden vinden en benoemen. Daarna maken we de teamwaarden concreet door het team er de eigen voorbeelden bij te benoemen en er afspraken over te laten maken hoe het team er met elkaar mee om dient te gaan, als het meezit en als het tegenzit.

Resultaat:
Teams bij wie we deze aanpak hebben uitgevoerd, voelen zich meer team en durven iedere opdracht aan, omdat ze vanuit gemeenschappelijke drijfveren met elkaar verbonden zijn. Deze teams zijn in staat om meer te presteren doordat ze elkaars kracht en zwakheden kennen en accepteren.

Referenties:
We hebben deze aanpak bij meerdere teams toegepast in branches als detachering, juridische en financiële dienstverlening, en energiebedrijven.

 

1. Hoe haal ik meer rendement uit individuele medewerkers?
3. Hoe haal ik meer rendement bij mijn klant(en)?

DelenShare on LinkedInTweet about this on TwitterEmail this to someone